P. Michon, Elements of Rhythmology. II. From the Renaissance to the 19th Century, Paris, Rhuthmos, 2018, 338 p. – ISBN : 979-10-95155-1-95 — Revised and expanded edition.
The recent transformations of the world—the new cycle in which capitalism has entered, the globalization of trade, production and consumption, the spreading of new communication technologies, the growing urbanization and the fluidization of our societies and lives—have triggered a search for new critical tools. It is no coincidence that rhythm has become, since the 1990s, in a growing number of disciplines, both a subject of investigation and a methodological instrument. Its success is so remarkable that it seems now on the verge of becoming a new scientific paradigm, somewhat like system, structure, individual or difference in the second half of the 20th century. But its history and thus the multiple meanings it has been endowed with are still very badly known. Old models of rhythm are still commonly used, while more recent and efficient ones are left aside. This book is the second installment of a series that aims at providing some of the elements of rhythmology we need to better assess the significance of the current scientific change, as well as the ethical and political empowerment it may involve.
Pascal Michon is a Professor in Classes Préparatoires aux Grandes Écoles in Paris, a historian as well as a philosopher. He was a member of the Collège International de Philosophie. He has already published several essays on rhythm : Rythme, pouvoir, mondialisation (2005) ; Les rythmes du politique. Démocratie et capitalisme mondialisé (2007) ; Marcel Mauss retrouvé. Origines de l’anthropologie du rythme (2010) ; Rythmologie baroque. Spinoza, Leibniz, Diderot (2015).
Ce livre est le second volume d’une série consacrée à l’histoire du concept de rythme, pris dans un sens très large concernant aussi bien les arts, que les sciences de la nature, ou la philosophie politique et éthique. Il couvre la période comprise entre la Renaissance et la fin du XIXe siècle. L’auteur y continue sa réflexion sur les différentes acceptions du mot rythme et leurs diffusions respectives. Il montre la propagation de la définition platonicienne du rythme comme ordre numérique du mouvement depuis la médecine, la rhétorique et l’esthétique vers la philosophie idéaliste, la métrique et la biologie naissante. Parallèlement, il met en évidence la résurgence des définitions aristotélicienne et démocritéenne, chez certains auteurs des Lumières radicales comme Diderot, Goethe, Hölderlin, Humboldt, certains des plus grands artistes du XIXe siècle : Baudelaire, Wagner, Hopkins, Mallarmé, enfin dans l’œuvre de Nietzsche dont les longues et intenses recherches sur le rythme sont restées jusqu’à ce jour en grande partie méconnues. Grâce à ces diverses figures critiques, les paradigmes poétique et naturaliste du rythme, qui avaient entièrement disparu à la fin de l’Antiquité, connaissent depuis 1750 un remarquable renouveau qui, selon l’auteur, devrait nous aider à affronter le nouveau monde fluide dans lequel nous vivons aujourd’hui. Les textes sont cités largement, de telle manière que le lecteur y trouvera un dossier assez complet concernant ces questions.
If you want to BUY THIS BOOK, send us an email to rhuthmos@rhuthmos.eu. We will explain how to proceed for the payment. It will be sent FREE OF POSTAL CHARGE. You can also buy it online through Amazon or any other commercial website.